dr.n.med.Małgorzata Kuc-Michalska
Wczesne leczenie ortodontyczne nie budzi wątpliwości w literaturze, a jednak w Polsce najmłodsi, 5-7 letni pacjenci przodozgryzowi, uzyskują informację, że nic nie da się zrobić. Czy rzeczywiście dla najmłodszych przodozgryzowych pacjentów nie ma żadnej nadziei na sensowne leczenie?
Jeśli ktoś podejmuje działania lecznicze, to nieoperacyjne leczenie III klasy szkieletowej u pacjentów po 10-12 roku życia jest uważane za leczenie stricte kamuflażowe.
Czy tak jest rzeczywiście?
Czy leczenie aparatami ortopedycznymi (elastyczną opaską na bródkę i maską twarzową) wywołuje zmiany kształtu kości twarzoczaszki tylko w najmłodszych przedziałach wiekowych? Na te i inne pytania odpowiem w czasie trwania tego szkolenia. Na konkretnych przypadkach pacjentów w okresie wzrostowym (od 5 do 18 roku życia) pokazane zostanie skuteczne i sprawdzone przez ostatnich 15 lat leczenie za pomocą maski twarzowej i indywidualnej opaski elastycznej (procy bródkowej), wyciągów III klasy, różnych odmian RME (począwszy od zmodyfikowanego Haasa wg Marco Rosa do aparatów hybrydowych na mikroimplantach podniebiennych) oraz różnych rodzajów nakładek akrylowych cementowanych na przednich lub bocznych zębach szczęki i żuchwy.
Plan wykładów
Leczenie najmłodszych pacjentów (5-8 lat) z III klasą szkieletową za pomocą elastycznej opaski na bródkę i dolnych cementowanych bocznych nakładek:
– wskazania i przeciwwskazania
– przebieg leczenia i jego efekty
– długoterminowa obserwacja
Leczenie wczesne pacjentów za pomocą elastycznej opaski na bródkę i dolnej cementowanej przedniej szyny akrylowej lub kompozytowej:
– wskazania i przeciwwskazania
– przebieg leczenia i jego efekty
Leczenie wczesne pacjentów za pomocą maski twarzowej i hyraxa na szynach akrylowych lub hybrydowego RME (5-12 lat), przed skokiem wzrostowym:
– wskazania i przeciwwskazania
– przebieg leczenia i jego efekty
– długoterminowa obserwacja
Leczenie pacjentów w okresie skoku wzrostowego
– działania w najbardziej niebezpiecznym okresie wzrostu ciała i żuchwy:
– ekstrakcje ósemek czy siódemek w żuchwie?
– kiedy naklejać aparat stały + wyciągi III klasy, a kiedy tylko modyfikować wzrost żuchwy
– biomechanika wyciągów III klasy
– opaska czy maska twarzowa
Nieoperacyjne leczenie po skoku wzrostowym
(maska twarzowa + RME + 2 aparaty stałe + wyciągi III klasy):
– kiedy Haas na szynach akrylowych, a kiedy hybrydowy?
– RME na szynach czy na pierścieniach?
– przebieg leczenia i jego efekty
– dodatkowo lip-bumper czy mikroimplanty w kresę żuchwy?
– długoterminowa obserwacja po zakończeniu wzrostu
Działania pod koniec skoku wzrostowego po usunięciu aparatu stałego:
– jak zabezpieczyć pacjentów przed resztkowym wzrostem pod koniec okresu rozwojowego?
– co się stanie, jeśli pacjent nie zastosuje się do zaleceń?
Warsztaty praktyczne
Ostatnią częścią dwudniowego szkolenia będą warsztaty z indywidualnego dopasowania elastycznej opaski na bródkę – zajęcia praktyczne, które zawsze odbywają się w luźnej i radosnej atmosferze.
Uczestnicy warsztatów dopasują i pospinają agrafkami opaskę na głowie swojego sąsiada, z elementów wcześniej przygotowanych przez krawcową. W ten sposób nauczą się dopasowywania aparatu dla swoich pacjentów oraz używania siłomierzy.
Potrzebnymi narzędziami, które należy przywieźć ze sobą są: Ostre nożyczki do cięcia materiału.
Siłomierz z zakresem siły minimum do 600 g.
PROGRAM
22 marca 2024 Kurs teoretyczny
8:30-9:00 rejestracja
9:00-10:30 wykłady
10:30-11:00 przerwa kawowa
11:00-12:30 wykłady
12:30-13:30 lunch
13:30-15:00 wykłady
15:00- 15:30 przerwa kawowa
15:30-18:00 wykłady
23 marca 2023 Kurs teoretyczny
9:00-10:30 wykłady
10:30-11:00 przerwa kawowa
11:00-12:30 wykłady
12:30-13:30 lunch
Warsztaty praktyczne
13:30 -15:00 warsztaty
15:00-15:30 przerwa kawowa
15:30-18:00 warsztaty
Absolwentka studiów stomatologicznych na Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach, które ukończyła w 1993 roku. Pierwszy stopień specjalizacji ze stomatologii ogólnej uzyskała w 1996 roku, drugi – w 1999 roku. W 2009 roku uzyskała tytuł doktora nauk medycznych na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Od 1999 roku prowadzi wykłady z ortodoncji w Podyplomowym Studium Ortologopedii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest członkiem stowarzyszeń ortodontycznych: Sekcji Ortopedii Szczękowej PTS, PTO, WFO i AAO. Od 2009 roku wygłasza prezentacje i wykłady, jak również publikuje artykuły naukowe. Główne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół nieoperacyjnego, ortopedycznego leczenia wad szkieletowych, dojrzałości szkieletowej i jej wpływu na wyniki leczenia oraz zastosowania szybkiej ekspansji szczęki w leczeniu szczękowoortopedycznym dzieci, młodzieży i dorosłych.
Jej doktorat, opublikowany wspólnie z Tiziano Baccettim, zainicjował badania na całym świecie związane ze skokiem wzrostowym i zyskał ponad 90 cytowań w publikacjach dotyczących rozwoju człowieka.
Brak produktów w koszyku.